5 Alasan untuk menulis Rancangan Perniagaan
Dalam rencana "5 Reasons to Write a Business Plan", penulis Media Enteprenuer menawarkan pemahaman yang mendalam tentang apa yang penting kepada mana-mana pelan perniagaan, apa yang sesuai untuk usaha anda, dan apa yang diperlukan untuk memastikan kejayaan. Dalam petikan yang diolah ini, penulis menawarkan lima sebab mengapa usahawan perlu menulis rancangan perniagaan dan apa tujuan mereka menyediakan rancangan perniagaan itu.
Sesiapa sahaja yang baru memulakan atau meluaskan keusahawanan mereka akan menggunakan sumber besar wang, tenaga atau masa dan ianya dijangka memberi pulangan keuntungan perlu meluangkan masa untuk merangka dan mencipta beberapa jenis pelan rancangan perniagaan masing-masing.
Tetapi terdapat banyak sebab untuk menulis rancangan perniagaan, termasuk yang berikut lima:
1. Usahawan ingin memulakan perniagaan.
Penulis pelan rancangan perniagaan adalah seoranmg usahawan yang mencari dana untuk memulakan keusahawanan atau projek. Banyak syarikat besar telah memulakan keusahawanan mereka dengan mencipta rancangan perniagaan bagi menyakinkan pelabur mereka untuk melabur dalam keusahawanan atau projek mereka.
2. Usahawan memiliki sebuah firma perniagaan atau projek yang beroperasi dan mencari bantuan.
Bagi syarikat atau perniagaan yang telah beroperasi, mereka perlu mengkaji semula rancangan perniagaan mereka sejajar dengan pengembangan semasa. Penambahbaikan perlu bagi mempastikan syarikat atau perniagaan berkembang dengan lebih baik lagi. Rancangan perniagaan yang perlu untuk membantu menguruskan perniagaan yang sudah berkembang pesat dan untuk menyampaikan misi dan prospek perniagaan kepada pelanggan, pembekal atau pihak-pihak lain yang berminat. Pelan perniagaan yang boleh menangani peringkat seterusnya dalam proses kehidupan perniagaan.
3. Usahawan perlu menentukan objektif beliau.
Tanpa garis panduan, usahawan akan hilang fokus kepada objektifnya. Terdapat banyak pilihan ketika datang untuk memulakan perniagaan, termasuk saiz, lokasi, dan, sudah tentu, tujuan untuk memulakan perniagaan. Usahawan boleh menentukan semua ini dan banyak lagi aspek perniagaan dengan bantuan pelan perniagaan usahawan. Ia memaksa usahawan untuk berfikir melalui semua bidang-bidang yang menjadi konsep utama untuk butiran terperinci. Dengan cara ini, usahawan lebih fokus dan tidak hulang tumpuan.
4. Usahawan cuba untuk meramalkan masa depan.
Ia mungkin kelihatan tidak jujur untuk mengatakan bahawa pelan perniagaan tidak boleh meramalkan masa depan. Apa guna membuat unjuran pendapatan jika mereka tidak cuba untuk meramalkan masa depan? Hakikatnya, bagaimanapun, tiada unjuran atau ramalan adalah benar-benar ramalan yang tetap tentang masa hadapan. Terbaik yang boleh usahawan lakukan adalah mempunyai pelan di mana usahawan secara logik dan sistematik cuba untuk menunjukkan apa yang akan berlaku jika senario tertentu berlaku. Usahawan akan menggunakan penyelidikan beliau, ramalan jualan, arah aliran pasaran dan analisis kompetitif untuk membuat baik pemikiran-ramalan tentang bagaimana usahawan melihat perniagaan beliau membangunkan jika beliau dapat mengikuti kursus yang ditetapkan. Sedikit sebanyak, usahawan boleh mencipta masa depan anda daripada hanya cuba untuk meramalkan ia dengan keputusan yang anda buat. Sebagai contoh, usahawan tidak boleh mempunyai perniagaan berjuta-juta dolar dalam sepuluh tahun jika beliau cuba untuk memulakan dan menjalankan perniagaan keluarga kecil. Oleh itu, keputusan usahawan pada pertumbuhan akan menjadi faktor ramalan beliau dan hasilnya.
5. Usahawan ingin menggunakannya untuk mengumpul semua wang yang beliau perlukan.
Pelan perniagaan tidak dapat menjamin bahawa usahawan akan meningkatkan semua wang yang beliau perlukan pada waktu tertentu, terutamanya semasa fasa permulaan. Walaupun usahawan berjaya dalam mencari pelabur, kemungkinan adalah baik beliau tidak akan mendapatkan cukup apa yang beliau meminta. Mungkin terdapat perbezaan yang besar dalam apa yang anda perlu melepaskan, seperti pemilikan atau kawalan majoriti, untuk mendapatkan dana.Atau beliau mungkin boleh membuat pelarasan kecil jika beliau tidak dapat kumpul sebagai sebahagian daripada wang tunai yang beliau mahu.
Dari satu segi, pelan perniagaan yang digunakan untuk mencari pembiayaan adalah sebahagian daripada rundingan yang berlaku antara usahawan dan bakal penyokong kewangan beliau. Ini sebahagian daripada rancangan di mana usahawan menerangkan keperluan kewangan beliau boleh dipertimbangkan tawaran pembukaan beliau dalam rundingan ini. Secara tidak langsung, pelan perniagaan adalah tawaran pembukaan yang sangat baik - ia pasti, menyeluruh dan jelas.
Tetapi usahawan tahu apa yang berlaku kepada tawaran dalam rundingan: Mereka dapat menghakis, terma berganti pakaian, dan, kadang-kadang, seluruh rundingan rosak di bawah kuasa kata dua dari salah satu pihak yang terlibat. Adakah ini bermakna usahawan perlu meminta satu perjanjian yang baik lebih banyak wang daripada yang belaiu sebenarnya perlu dalam pelan beliau? Sebenarnya, yang tidak boleh menjadi strategi yang terbaik sama ada. Pelabur yang melihat banyak rancangan akan melihat jika usahwan meminta cara terlalu banyak wang. Langkah sedemikian berdiri peluang yang baik untuk mengasingkan mereka yang sebaliknya mungkin penyokong bersemangat pelan usahawan. Ia mungkin idea yang lebih baik untuk meminta lebih sedikit daripada apa yang usahawan fikir beliau boleh hidup dengan, ditambah segi lebih baik sedikit daripada yang beliau benar-benar mengharapkan.
No comments:
Post a Comment